De afgelopen twee jaar is er hard gewerkt aan het nieuwste project van Toeristisch Traaie: de productie 'Ommelanden'. Onder leiding van regisseuse Mariëlla Huijgens is een prachtige voorstelling tot stand gekomen, die druk bezocht en vol enthousiasme ontvangen werd door het toegestroomde publiek.

Door Kitty Lokate

Een uur voordat de voorstelling begon, leerde een kijkje in de grote zaal van De Cour dat alle voorbereidingen gereed waren. Mariëlla overhandigde – zoals inmiddels goede gewoonte is – een klein presentje aan alle spelers, als blijk van vertrouwen in de voorstelling. Voor haar is het een droom die werkelijkheid wordt. Petra Kimmel van Toeristisch Traaie heeft er eveneens alle vertrouwen in: in de laatste weken van de voorbereiding viel alles op zijn plaats – zang, dans, licht, geluid, maar ook zaken als EHBO en verkeersregelaars. In de loop van de dag werd de hele voorstelling doorgespeeld en iedereen wist wat hem of haar te doen stond.

Vreselijke nacht tijdens de Tachtigjarige Oorlog

De voorstelling begon bij de Schans. René Descartes, vertolkt door niemand minder dan Ronald Kustermans, sprak het massaal aanwezige publiek toe vanaf de Schans. Hij vertelde over een vreselijke nacht tijdens de Tachtigjarige Oorlog, waarin een mislukte poging van de Hollanders om de Schans op de Spaanse bezetters te veroveren centraal stond. De afgelopen nacht van donderdag op vrijdag was het exact 400 jaar geleden dat deze nacht plaatsvond. Enkele stevige kanonschoten, vergezeld van witte rook, ondersteunden zijn verhaal. Een groep Spaanse soldaten van de Bergsche Battery uit Geertruidenberg marcheerde in overwinningsroes en dirigeerde vervolgens het publiek richting De Cour. Het Kloveniersgilde, met twee trommelaars, ging voorop.

Bijzonder mooi resultaat

In de grote zaal van De Cour was een prachtige opstelling gemaakt: een podium met een gigantisch scherm erachter, twee grote schermen ernaast en in het midden een opstelling voor licht, geluid en camera’s. Omroep Drimmelen was samen met Stichting Lokale Omroep Geertruidenberg aanwezig om een live-uitzending te verzorgen. Bezoekers die slecht ter been waren, konden zitten; voor de rest waren er staanplaatsen. De belangstelling kwam van mensen van alle leeftijden – een bijzonder mooi resultaat.

Live gezongen nummers

Roland Joosen trad aan als verteller die, samen met Descartes op het scherm, het verleden en heden met elkaar verbond. Er volgde een voorstelling waarin vooraf opgenomen beelden en scènes naadloos overgingen in live gezongen nummers. Het verhaal draaide om een jonge vrouw, gespeeld door Maud Steevens, die als stageopdracht voor haar studie tot geschiedenisdocent met leerlingen een werkstuk over de Tachtigjarige Oorlog moest maken. Jongeren in de zaal herkenden zichzelf met veel plezier in de beelden die op het Dongemondcollege waren opgenomen. En op het moment dat Maud daadwerkelijk het podium betrad, klonk het enthousiast uit de zaal: “Ze is er echt!” Zo leuk.

Zwart/wit

Jari van de Luijtgaarden kreeg als nieuwe Nederlander een liefdesrelatie met Maud. Samen zongen zij een aantal prachtig uitgevoerde liederen waarin hun stemmen schitterend bij elkaar pasten. Andere solisten waren Jan Huijbegts, Sam en Merijn Knoop en Joyce van Geel. Zij stonden stuk voor stuk sterk in nummers als War, what is it good for? (Nothing), Ik ben nergens goed voor en Liefs uit Londen. Bijzonder was ook het nummer Zwart/wit, gezongen door Sam en Merijn en ondersteund door een dansgroep van Dansschool Fuse. Gedurende de avond werd het publiek steeds enthousiaster, wat zorgde voor een mooie opbouw in sfeer.

Roland ging verder in op de uitdagingen van vroeger en nu, die opmerkelijk veel overeenkomsten vertonen. De komst van nieuwe Nederlanders, die alles in hun thuisland achterlieten om te vluchten of te werken in een vreemd land, riep toen én nu uiteenlopende reacties op. Het straatbeeld veranderde en er ontstonden nieuwe liefdes, waarbij de vraag was – en is – of die liefdes de uitdagingen konden overwinnen.

Oorlog en rampspoed

Met Ommelanden is de chaos van gewone mensen tijdens de Tachtigjarige Oorlog invoelbaar gemaakt. Er is een stap gezet om de effecten van oorlog en rampspoed van toen te spiegelen aan de situatie in hedendaagse oorlogsgebieden. De organisatie is daar bijzonder goed in geslaagd. Het slotnummer – Laten we dansen – gezongen door alle zes de solisten samen, vormde een prachtige en passende afsluiting van de avond.

Als u de voorstelling heeft gemist of nog eens terug wilt kijken: hij is binnenkort terug te kijken op het YouTube kanaal van Omroep Drimmelen onder de zoekterm Ommelanden.