Wat moet regisseur Jan de Graaf maandagavond, of was het dinsdagmorgenvroeg na de laatste voorstelling met een lach om zijn mond in zijn bed gestapt zijn. Ook met zijn veertiende toneelstuk ‘De erfenis van tante Bella’ van schrijver Henk Roede zag hij alle spelers schitteren op het podium van theater De Bernardus. Liefst vier keer, inclusief de generale. En evenzoveel keren zagen mensen, die alle voorstellingen zagen, een ander en langer toneelstuk. Zondagavond bleken de tien toneelspelers in topvorm. Gelach en applaus voor de toneelcrew van ’t Dorpstheater kregen begeleiding van de typerende Dorpstheater tune, accordeonklanken van Tony Bravo, alias Harry Govers, met het nummer Holiday.
Door Michiel Peeters
De uitverkochte zaal, liefs drie avonden, kreeg waarvoor het kwam: een avondje lachen. De eerste lach viel al na een paar minuten door de zaal en viel te beurt aan de hoofdrolspelers, de broers Albert en Berend Duursma, rollen van Eric van Gurp en Marco Jonkbloed. Albert en Berend kwamen met een klusjeskoffer de bedompte en vervallen beautysalon binnen die ze geërfd hadden van hun verre tante Bella. Albert had de koffer nog nodig gehad op de begrafenis van tante Bella. De kist was namelijk opengesprongen. Met wat extra spijkers had hij de zes planken stevig vastgeklonken. Zij broer bietste bij de koffietafel na afloop van de begrafenis een paar plakken cake mee en stopte die in zijn boterhamtrommeltje.
Hilarische scènes
Het bespreken van de verbouwingsplannen van tante Bella’s salon bleek een leuke toneelopener te zijn. Het publiek in de volle Bernarduszaal gniffelde al om de outfit van de twee broers en de plannen die ze met de salon hadden. De openingsscène gebruikte de regisseur ook om alle spelers voor te stellen, die bij toeval, de salon kwamen binnenwandelen. Snel werd duidelijk wat de Duursma-mannen wilden met hun erfenis: opknappen en verkopen. Ook waren de twee het eens dat een draaiende salon meer geld zou opbrengen.
Het personeel zou de klanten helpen en de broers zouden intussen de salon van binnen opknappen. De gayboy Leo Koolstronk (Ferry Moerenhout) adviseerde bij binnenkomst de twee broers over de kleurkeuze, veel roze. Hij zou een ‘roze moodboard’ maken voor de twee Duursma bouwvakkers, zodat de salon gepimpt kon worden en klaar zou zijn voor de verkoop.
Kon Albert, na verkoop van de salon, eindelijk zijn droomreis gaan maken naar camping ’t Haasje of De Katjeskelder! Van een van de binnenlopende vrouwen, mevrouw Van Dreuten (Annie van der Ven) kreeg het tweetal te horen dat tante Bella alles zelf deed. Daar ging de dromenballon de lucht in.
Geen personeel zou betekenen dat Alfred en Berend alle beautybehandelingen zelf moesten gaan verrichten. Gelukkig duikt stagiaire Suzan Beenstra (Eefke van der Loop) op. Ze is eerstejaars leerling en een stagiaire aangenomen door tante Bella.
‘Heb alleen een theoretische harsbehandeling gedaan, dus wil die graag eerst uitproberen.' Achter het gordijn van de behandelkamer klinkt gekerm. Albert komt in zijn onderbroek tevoorschijn, een knalrode streep op zijn onderbeen. De zonnebank aanzetten, dat lukt nog wel. Maar een hot stone massage, wat is dat eigenlijk? Albert blijkt creatief en ontpopt zich tot een bereisde, onorthodoxe, maar geliefde schoonheidsspecialist. Hij haalt plavuizen uit de voortuin voor een hotstone-massage, die hij verwarmt met een gasbrander.
Ook draait Albert zijn hand niet om voor een pedicure bij Greet Ruiters (Mirjam Kielstein). Achter het gordijn hoor je de slijptol overuren maken, net als de boormachine waarin de staalborstel is geschroefd.
"Pedicuren is net zoiets als koeien kappen, wat we vroeger op de boerderij deden."
Berend is niet zo technisch en vergeet bovendien Neeltje Bakker (Angelique Schellekens) onder de zonnebank vandaan te halen. Stagiaire Suzan een vraagbaak voor de twee broers, weet raad: een modderbad daardoor zou ze afkoelen.
Berend haalt met de kruiwagen de modder bij de begonia’s uit de voortuin weg voor het modderbad. "Heb ik dáár in gelegen?'', vraagt Neeltje ontsteld?, ”Daar zit mijn kat altijd te schijten!'.'
Het waren allemaal, stuk voor stuk hilarische scènes.
Madam Van Dreuten stond in eerste instantie wat afstandelijk tegenover de mannelijke uitbaters, maar werd lyrisch na enkele behandelingen. Wat die tot gevolg hadden, zag alleen het publiek. Dora Veendijk (Denise de Laat) liet al snel merken dat ze een oogje had op Berend. De op geld én seks beluste jonge vrouw zag in de ‘snuggere helft’ van de tweeling een gewillige prooi en wilde met het aan laten meten van een bikinilijn haar slag slaan. Ze genoot hoorbaar van haar bikiniwax door Berend. Het opbrengen van een beetje crème ter verkoeling, bezorgt haar een hoogtepunt. Zij neemt haar nieuwe vlam dus graag onder haar hoede.
Het is behoorlijk druk in de salon en dan duikt ook nog eens een nichtje van tante Bella, uit Canada, op. Nog meer problemen. Wiepie Dijkstra (Chloë Commeren), die met een voortreffelijk aangezet Dutch-Engels sprak, weet niet dat haar tante dood en pas begraven is.
Tapijtrol
Albert en Berend willen hun erfenis niet delen. Gelukkig lijkt Albert, volgens Berend, sprekend op zijn tante. Met een pruik, een jurk en twee ballonnen houden ze niet alleen Wiepie voor de gek, maar ook mevrouw Van Dreuten die zich een rolberoerte schrikt. Berend legt de uitgetelde Van Dreuten in stabiele zijligging op het Perzisch tapijt. Later wordt ze door de twee broers in het tapijt gerold en afgevoerd naar de kleedkamer.
Alle perikelen zorgen voor veel misverstanden. En dan gaat het ook mis. Als notaris Bastiaan Nikkelvest (Corné van Lent) erfgename Wiepie eindelijk getraceerd heeft bij de salon, komt de aap uit de mouw.
Er zit voor de notaris niets anders op dan te laten horen hoe tante haar nalatenschap wil verdelen. Berend erft haar oude verroeste opoefiets, Albert het theeservies. En de salon … die gaat naar Wiepie. Geen van de drie is gelukkig met de verdeling.
Ruilen van erfenis
Wiepie en Albert zijn het gauw eens: zij ruilen. Wiepie haar favoriete servies en Berend is opgelucht: “Onze erfenis is veilig.”
“Onze?'', zegt Albert. “Ik heb hier al die behandelingen gedaan en me verkleedt als tante. Dit is mijn salon en bovendien mijn liefje Suzan gaat hier voortaan alle behandelingen doen.”
Gelukkig is er nog iemand die warmloopt voor een van de broers.Dora Veendijk, zij verdwijnt met Berend in de kleedkamer.
De zaal giert het uit als Leo Koolstronk Albert komt ophalen voor een avondje naar een club. Hij denkt, door de uitdossing als tante Bella, dat Albert travestiet is. Roze Leo duikt op in een volledig roze jurk.
Complimenten voor regisseur Jan de Graaf en voor alle spelers. Een verdiende staande ovatie. Alle spelers konden stralen en dat maakte, samen met een geweldig decor, perfecte rekwisieten, grime en prima ondersteunend geluid en licht, dat het stuk ‘De erfenis van tante Bella’ bijgeschreven kan worden als hoogtepunt op de lange lijst mooie toneelstukken van ’t Dorpstheater.
