Hooge Zwaluwe – Donderdag 27 november verzamelde een grote groep ouders, grootouders en andere belangstellenden zich bij basisschool De Schittering. Iedereen wilde graag naar binnen om de eindpresentatie te bekijken van een bijzonder leerproject waar de kinderen tot het laatste moment druk mee bezig waren geweest. De centrale vraag van het project luidde: Hoe wordt een wijk ingericht?
Door Kitty Lokate
Samen leren over de wijk
Vanaf de herfstvakantie werkten alle leerlingen rondom dit thema. Daarbij kregen ze bezoek van verschillende maatschappelijke organisaties, zoals de gemeente, een schoonmaakteam uit de wijk, Tennet en de Heemkundekring (met een les over verdwenen panden in Hooge Zwaluwe). Op donderdag 27 november werd het project feestelijk afgesloten met een presentatie voor ouders, opa’s en oma’s, buurtbewoners en de betrokken organisaties. Tijdens de tentoonstelling waren alle eindprojecten te bewonderen.
Groep 4-5: huizen van toen en nu
Groep 4-5 leerde van alles over soorten huizen, de buizen en leidingen die door een wijk lopen en over woningen van vroeger. De tekeningen maakten duidelijk welke soorten huizen er bestaan: rijtjeshuizen, flats, vrijstaande woningen en boerderijen. Vaak stonden er duidelijke beschrijvingen bij – én de grappige constatering dat je in alle huizen kunt slapen, wassen en koken.
Verder had deze groep een indrukwekkend grote straat getekend en geplakt. De kleurrijke straat besloeg bijna een hele muur van de school en trok veel bekijks.
Groep 6-7: plattegronden en rondleidingen
De kinderen van groep 6-7 doken in de wereld van plattegronden. In kleine groepjes maakten ze een rondleiding door de wijk. Met behulp van Google Maps maakten ze kaarten van Hooge Zwaluwe waarop ze hun routes aangaven. Die rondleidingen voerden bijvoorbeeld langs de molen, de Zonzeel en de kerk en waren voorzien van interessante informatie over de gebouwen.
Een groepje – Max, Bram, Jop en Loek – had zelfs een film gemaakt met interviews bij Stal Dudok, in de kerk en in de speeltuin met het voetbalveldje. Dit filmpje viel erg in de smaak bij bezoekers.
Groep 7-8: een eigen woonwijk ontwerpen
Groep 7-8 verdiepte zich in het ontstaan van een nieuwe woonwijk en welke voorzieningen daarbij horen. De leerlingen maakten een maquette van hun eigen ideale woonwijk. Daarin kwamen huizen, flats, boerderijen, groenvoorzieningen en waterpartijen samen.
Hier en daar vormde de juiste verhouding een uitdaging. Zo was bij Juna en Indy de schommel net zo groot als de school – maar, zoals één van de meisjes lachend zei: “Dat zou in het echt ook best leuk zijn!”.
Trots op het resultaat
Juf Ilse van groep 8 vertelt dat de kinderen ontzettend hard hebben gewerkt. De hele bovenbouw had hetzelfde thema, maar de opdrachten waren per groep opgebouwd. Nadat de theorie was aangereikt, kwam er volgens haar heel veel vanuit de kinderen zelf, iets waar ze enorm trots op is.
De grote opkomst bij de presentatie was boven verwachting, en maakte de middag extra feestelijk. De belangstelling van familieleden en andere belangstellenden deed zichtbaar goed – een mooie afsluiting van een leerzaam en creatief project.
